Za-Zen

In zen zegt men: zit gewoon stil, doe niets. Dat is het allermoeilijkste wat er is, gewoon zitten zonder iets te doen. Maar als je het eenmaal te pakken hebt, als je een aantal maanden enkele uren per dag zit zonder iets te doen, zal er langzaam maar zeker van alles gebeuren. Je zult je slaperig voelen, je zult dagdromen. Allerlei gedachten zullen je mind bevolken, van alles. De mind zal zeggen: 'Waarom verdoe je je tijd? Je had geld kunnen verdienen. Je had op zijn minst naar een film kunnen gaan, jezelf kunnen vermaken, of je had je kunnen ontspannen, een praatje kunnen maken. Je had tv kunnen kijken of naar de radio kunnen luisteren, of je had op zijn minst die krant kunnen doornemen die je nog niet had gelezen. Waarom verspil je je tijd?'

De mind draagt talloze argumenten aan, maar als je gewoon luistert zonder je iets aan te trekken van de mind... hij zal allerlei trucs uithalen; hij zal hallucineren, dromen, slaperig worden. Hij doet al het mogelijke om je af te brengen van dat stilzitten. Maar als je doorgaat, als je doorzet, komt op een dag de zon op.

Op een goede dag gebeurt het: je voelt je niet slaperig, de mind is je beu, heeft het idee laten schieten dat hij je kan vangen, hij heeft stomweg genoeg van je! Dan is er geen slaap, geen hallucinatie, geen droom, geen gedachte. Je zit gewoon stil zonder iets te doen... en alles is stilte, alles is vrede en alles is verrukking. Je bent in God binnengegaan. Je bent in de waarheid binnengegaan.


Je kunt zitten waar je wilt, maar waar je naar kijkt moet niet te opwindend zijn. Er moet bijvoorbeeld niet te veel beweging zijn. Anders wordt dat een afleiding. Je kunt naar de bomen kijken - dat is geen probleem, want zij bewegen niet en het schouwspel blijft hetzelfde. Je kunt naar de lucht kijken of in een hoek naar de muur gaan zitten kijken.

Het tweede punt is: kijk niet naar iets in het bijzonder - alleen naar iets leegs, want je hebt ogen en je moet naar iets kijken, maar kijk naar iets speciaals. Focus niet, concentreer je nergens op - er is alleen een vaag beeld. Dat werkt heel ontspannend.

En het derde punt: ontspan je ademhaling. Wees geen doener bij het ademen, laat het gebeuren. Laat het op natuurlijke wijze gebeuren en dat zal je nog meer tot ontspanning brengen.
Het vierde punt: laat je lichaam zo onbeweeglijk mogelijk blijven. Vind allereerst een goede houding. Je kunt op een kussen zitten of op een matras of wat dan ook, maar als je eenmaal in een houding zit, blijf dan onbeweeglijk zitten, want als het lichaam niet beweegt, valt ook de mind vanzelf stil. In een bewegend lichaam blijft ook de mind voortdurend bewegen, omdat lichaam/mind niet twee verschillende dingen zijn. Ze zijn één... het is één energie.

In het begin lijkt het misschien moeilijk, maar na een paar dagen zul je er intens van kunnen genieten. Je zult geleidelijk laag na laag van de mind zien wegvallen. Er komt een ogenblik dat je er gewoon bent, zonder de mind.

Instructies
Ga met je gezicht tegenover een effen muur zitten, op ongeveer een armlengte afstand van die muur. Houd je ogen half geopend, waarbij je blik zacht op de muur kan rusten. Houd je rug recht en laat de ene hand in de andere rusten, waarbij de duimen elkaar aanraken en de handen een ovaal vormen. Blijf dertig minuten zo stil mogelijk zitten.
Laat, terwijl je zo zit, er dan een keuzeloos gewaarzijn wezen waarbij je aandacht niet op iets bepaalds gericht is, maar van moment tot moment zo ontvankelijk en alert mogelijk blijft.

Uit het Osho meditatie handboek
Het kleine abc van meditatie

 OSHO PUBLIKATIES
 
Churchillstraat 11, 7091 XL Dinxperlo
  tel. +31-(0)315 – 654 737
e-mail: info@osho.nl

 © Copyright teksten, foto’s en illustraties van Osho: Osho International Foundation
  © Copyright Nederlandse teksten van Osho: Osho Publikaties
 Voor informatie over kopiëren/publiceren van teksten van Osho, zie: 
www.osho.com/copyrights